Στο τέλος μιας ομολογουμένως πολύ επιτυχημένης σεζόν για την Ελλάδα, με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, το τελευταίο που θα περίμενε κανείς θα ήταν η ανακοίνωση περί αποχώρησης μιας αεροπορικής εταιρείας. Όσοι όμως παρακολουθούν την τακτική του Ο’ Λίρι της Ryanair, αντιλήφθηκαν γρήγορα ότι η «προειδοποιητική κανονιά» περί κατάργησης της βάσης στην Αθήνα αποτελεί μια πολύ μελετημένη κίνηση του επιτυχημένου επιχειρηματία.

Δυσμενείς οι προβλέψεις για τον χειμώνα
Παράγοντες της αγοράς επεσήμαναν στο H&R, αφενός ότι η τακτική των εκβιασμών για να πετύχει καλύτερο deal είναι συνήθης για τη Ryanair. Αφετέρου, ο ιρλανδός επιχειρηματίας φαίνεται να βλέπει έναν δύσκολο χειμώνα μπροστά του, με την Ευρωπαϊκή οικονομία να μπαίνει σταδιακά σε κατάσταση ύφεσης, το ενεργειακό κόστος να αυξάνεται σε δυσθεώρητα ύψη διογκώνοντας το κόστος των ταξιδιών (και το λειτουργικό κόστος των αεροπορικών) και τους καταναλωτές να οδηγούνται σε περιορισμό των ταξιδιών. Σε τι βαθμό και σε τι έκταση είναι δύσκολο να προβλέψει κάποιος.

Αλλά φαίνεται ότι ο Ο’ Λίρι φροντίζει από τώρα να συμμαζέψει την εταιρεία του, ειδικά αφού τον χειμώνα η κίνηση προς την Ελλάδα είναι σημαντικά πιο μειωμένη απ’ ό,τι το καλοκαίρι. Και αν στο μεταξύ αποδώσει η πίεση προς την ελληνική κυβέρνηση να πιέσει με τη σειρά της τη Fraport για μειωμένα τέλη (κίνητρα τα λέει η Ryanair), τότε θα έχει όλο το χρονικό περιθώριο να σχεδιάσει το πρόγραμμά του, με βάση και το πώς θα έχει διαμορφωθεί πλέον η ζήτηση.

Οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς πάντως επισημαίνουν ότι αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται άστοχο να απευθύνεται η Ryanair στον Υπουργό Τουρισμού, μια και δεν είναι αυτός που διαμορφώνει την τιμολογιακή πολιτική των αεροδρομίων, ωστόσο ο Ο’ Λίρι φαίνεται ότι «διαβάζει» και την εσωτερική πολιτική συγκυρία. Πρόκειται για μια κυβέρνηση που αντιμετωπίζει μεγάλες πιέσεις λίγο πριν το κλείσιμο της θητείας της, με το οικονομικό επιτελείο να έχει εναποθέσει τις ελπίδες του στα έσοδα από τον τουρισμό προκειμένου να καλυφθούν τόσο τα δημοσιονομικά κενά όσο και οι όποιες ενισχύσεις σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά σχεδιάζονται λόγω της ενεργειακής κρίσης, και ενόψει εκλογών.

Σε αυτό το περιβάλλον, η πιο ισχυρή χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη, θωρακίζει τα κέρδη της.

Οι αεροπορικές που θα καλύψουν το κενό
Είναι προφανές ότι ακόμα και αν η απόσυρση της Ryanair είναι τελικά προσωρινή, σίγουρα θα δημιουργήσει απώλειες -μικρότερες ή μεγαλύτερες- στην εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση. Ήδη το όποιο κενό ετοιμάζονται να το καλύψουν άλλες αεροπορικές εταιρείες. Την περασμένη Πέμπτη, η Jet2 ανακοίνωσε επιπλέον πτήσεις για Αθήνα στο χειμερινό της πρόγραμμα, και μια ημέρα αργότερα, η Wizz Air ανακοίνωσε τα σχέδιά της για επανεκκίνηση των πτήσεων από το αεροδρόμιο Λούτον προς την Αθήνα από τις 30 Οκτωβρίου 2022 με εισιτήρια από 79,99 λίρες το άτομο.