Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι συζητήσεις των ξενοδόχων με τους μεγάλους tour operators σε ό,τι αφορά τα συμβόλαια για την επόμενη χρονιά, όμως οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές. Μπορεί οι φετινές πληρότητες να κυμαίνονται σε πολύ καλά επίπεδα -τουλάχιστον για τους δημοφιλείς προορισμούς- ωστόσο η αύξηση του ενεργειακού κόστους και η άνοδος του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές κρίσεις δημιουργούν μεγάλη ανησυχία για την επόμενη χρονιά. Δεν είναι άλλωστε λίγοι οι οικονομολόγοι που προειδοποιούν για επερχόμενη ύφεση.

Έτσι, ενώ τα δωμάτια φέτος θα γεμίσουν, τα ταμεία όχι μόνο δεν θα ξεχειλίσουν αλλά τα όποια κέρδη αναμένονται εξαιρετικά χαμηλά. Και κανείς δεν ξέρει πώς θα εξελιχθεί η επόμενη χρονιά. Γι’ αυτό και οι ξενοδόχοι ζητούν αυξήσεις στα συμβόλαια με τους tour operators, οι οποίοι φυσικά δεν φαίνονται να διατεθειμένοι να τις παραχωρήσουν τόσο εύκολα.

Πώς πιέζουν οι tour operators
Η πίεση των tour operators για τιμές που -τουλάχιστον- δεν θα ξεπεράσουν τα φετινά επίπεδα κατευθύνεται προς όλους τους δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι Βαλεαρίδες, όπου οι ξενοδόχοι ζητούν αυξήσεις 10% με 15% στα συμβόλαια για το 2023. Από την άλλη, οι tour operators της Γερμανίας και της Βρετανίας, DRV και ABTA, ασκούν δριμεία κριτική στα ξενοδοχεία για τις αυξήσεις, τις οποίες χαρακτηρίζουν «υπερβολικές». Είναι που έχουν ταυτόχρονα να υπολογίσουν στα τουριστικά πακέτα και τις αυξήσεις στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, οι οποίες ήδη έχουν αυξηθεί κατά 20%.

Οι tour operators μεταξύ των οποίων είναι οι TUI Ην. Βασιλείου, TUI Γερμανίας, Jet2 Holidays, FTI, Schauinsland-Reisen, DER Touristik, προειδοποιούν ότι οι αυξήσεις στις τιμές ξενοδοχείων θα κάνουν τις Βαλεαρίδες πιο ακριβό προορισμό για τους πελάτες τους, που σημαίνει ότι ο προορισμός θα έχει μειονέκτημα στον ανταγωνισμό με άλλους Μεσογειακούς προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Ιταλία ή η Τουρκία.

Πρόκειται για ένα σύνηθες επιχείρημα από την πλευρά των μεγάλων τουριστικών πρακτορείων. Από την άλλη, η εκτόξευση της τιμής ενός τουριστικού πακέτου, θα οδηγήσει αναπόφευκτα και σε μείωση των κρατήσεων, την ώρα που ο πληθωρισμός μειώνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών γενικότερα.

Στήριξη όλης της αλυσίδας
Είναι κάτι περισσότερο από σαφές ότι οι προκλήσεις για την ταξιδιωτική αλυσίδα δεν έχουν τελειώσει. Αν και το ενδιαφέρον για ταξίδια είναι πιο αυξημένο από ποτέ, η ανάκαμψη φαίνεται να καθυστερεί. Σύμφωνα με τη Eurostat, το πρώτο τρίμηνο του 2022 έδειξε σημαντική άνοδο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, αλλά εξακολουθεί να υπολείπεται σε σύγκριση με το 2019, κατά 42% σε ό,τι αφορά τις διεθνείς τουριστικές αφίξεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξίδίων (ETC) προβλέπει ότι η χρονιά θα κλείσει με μείωση περίπου 30% των διεθνών τουριστικών αφίξεων. Και καλεί τα κράτη μέλη να στηρίξουν τις τουριστικές επιχειρήσεις!