Η έντονη ανάγκη των ανθρώπων να αποδράσουν μετά από τα δύο χρόνια της πανδημίας, έχει οδηγήσει στην επανεκκίνηση των ταξιδιών, αλλά και στην έξαρση των απατεώνων. Στο στόχαστρό τους μπαίνουν τόσο οι τουριστικοί επιχειρηματίες όσο και οι ταξιδιώτες.

Πώς λειτουργούν οι scammers
Στο στόχαστρο των επιτήδειων βρίσκονται -μεταξύ άλλων- και ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Αστυνομία, το τελευταίο διάστημα πολλοί επαγγελματίες του κλάδου έχουν πέσει θύματα ηλεκτρονικής απάτης, έχοντας χάσει σημαντικά χρηματικά ποσά από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς. Συνήθως οι δράστες, για να εξαπατήσουν τα θύματά τους, εκμεταλλεύονται τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα, όπου χρησιμοποιούν προσχήματα με αφορμή την τουριστική περίοδο. Έτσι, επικοινωνούν τηλεφωνικά με ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και καταλυμάτων σε τουριστικούς προορισμούς ως δήθεν ενδιαφερόμενοι για κράτηση δωματίων και με το πρόσχημα της κατάθεσης προκαταβολής, αποσπούν τους προσωπικούς τους τραπεζικούς κωδικούς. Συνήθως στέλνουν μήνυμα με κάποιον σύνδεσμο που παραπέμπει σε ιστοσελίδα, η οποία προσομοιάζει με αυτή της τράπεζας, όπου ο επαγγελματίας καλείται να καταχωρίσει τους προσωπικούς του τραπεζικούς κωδικούς και στη συνέχεια μεταφέρουν χρήματα σε άλλους λογαριασμούς.

Η αστυνομία συμβουλεύει τους επαγγελματίες να μην καταχωρούν όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης της ηλεκτρονικής τους τραπεζικής σε ιστοσελίδες ή φόρμες που ανοίγουν μέσω υπερσυνδέσμων (links) και να μην κοινοποιούν σε άλλα άτομα τους προσωπικούς τους κωδικούς (ΡΙΝ) ή τους κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών.

Οι απατεώνες δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο
Η βρετανική αρχή Action Fraud, εφιστά την προσοχή των καταναλωτών σε περιπτώσεις υπόπτων που υποδύονται νόμιμες ταξιδιωτικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων «κλώνων» ιστοτόπων σύγκρισης τιμών, ιστοτόπων αεροπορικών εταιρειών και ιστοτόπων καταλυμάτων διακοπών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το διάστημα 2021-2022, η Action Fraud δέχτηκε 4.244 καταγγελίες για απάτες σχετικές με ταξίδια, αριθμός αυξημένος κατά 120% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα θύματα φαίνεται να έχουν χάσει σχεδόν 7,4 εκατ. λίρες, με μέσο όρο 1.868 λίρες ανά άτομο.

Σε κάποιες περιπτώσεις, τα θύματα αναζητώντας αεροπορικά εισιτήρια στο διαδίκτυο, μπήκαν σε ιστότοπο που θεωρούν ότι ανήκει στην αεροπορική εταιρεία. Σε άλλες περιπτώσεις, ακολούθησαν έναν σύνδεσμο μέσω διαφήμισης σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή χρησιμοποίησαν ιστότοπο που θεώρησαν ότι κάνει σύγκριση τιμών. Κάποια θύματα μάλιστα δεν αντιλήφθηκαν την απάτη, παρά μόνο όταν φτάνοντας στο αεροδρόμιο, δεν μπόρεσαν να κάνουν check-in.

Η Action Fraud συνιστά στους καταναλωτές να κάνουν ενδελεχή έλεγχο στις ιστοσελίδες πριν αποφασίσουν να καταχωρίσουν τα τραπεζικά τους στοιχεία. Και σε κάθε περίπτωση να αναφέρουν περιπτώσεις απάτης.