Με τις ανακοινώσεις για νέες επενδύσεις σε ξενοδοχειακές κλίνες στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας να είναι περισσότερες από ποτέ, το ξενοδοχειακό δυναμικό της πρωτεύουσας βρίσκεται σε μια φάση πλήρους αναβάθμισης. Μικρότερα ή μεγαλύτερα brands από την Ελλάδα και το εξωτερικό έχουν βάλει στο επενδυτικό τους πλάνο την τουριστική αγορά της Αθήνας, δίνοντας προφανώς «ψήφο εμπιστοσύνης» στις προοπτικές του προορισμού, αν και αρκετοί εκφράζουν προβληματισμό κατά πόσο μπορεί η αγορά να αντέξει τόσες κλίνες.

Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία που προκύπτουν από την πιο πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ σε συνεργασία με τη GBR Consulting. Μόνο την τετραετία 2016 – 2020, το ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης αυξήθηκε σημαντικά, ιδιαίτερα στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών (+19% σε μονάδες και +13% σε δωμάτια) και ιδιαίτερα στην κατηγορία 4 αστέρων (+62% / +37% αντίστοιχα). Έκτοτε, έχουν προστεθεί πολλές ακόμα νέες κλίνες και είναι σίγουρο ότι τα στοιχεία της διετίας 2021-2022 θα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά!

Αυτή την επενδυτική «έκρηξη» πυροδότησε το ενδιαφέρον των τουριστών για τον προορισμό. Την περίοδο 2016 –2019 υπήρξε σημαντική αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας στην Αθήνα, μεγαλύτερη απ’ ό,τι στο σύνολο της Ελλάδας. Πιο δημοφιλές, φυσικά, ήταν το κέντρο, με τα ξενοδοχεία στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών να βλέπουν πληρότητες κοντά στο 60%, ενώ οι υπόλοιποι τομείς κυμάνθηκαν περί το 40%.

Την περίοδο 2015 –2019 ο κύκλος εργασιών των ξενοδοχείων εκτιμάται ότι αυξήθηκε από τα € 661 εκατ. στα € 845 εκατ. με πλέον ωφελημένα τα ξενοδοχεία 4-αστέρων (από € 187 εκατ. σε € 277 εκατ.) που είχαν και τη μεγαλύτερη αύξηση μονάδων και δωματίων.

Το 2020, οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για την Αθήνα μειώθηκαν κατά 59% σε σχέση με το 2019. Το 2021 υπήρξε αύξηση 38% σε σχέση με το 2020, ενώ για το 2022 υπάρχει αύξηση 67% σε σχέση με το 2021.

Προφίλ & Ικανοποίηση των Επισκεπτών
Με τον επαγγελματικό τουρισμό να μην έχει αξιοποιηθεί ακόμα επαρκώς από τον προορισμό -με δεδομένη και την έλλειψη Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου- το 2019, το 82% των ταξιδιωτών επισκέφθηκε την Αθήνα για διακοπές.

Το 67% των ταξιδιωτών που επισκέφθηκε την Αθήνα για αναψυχή, ταξίδεψε και άλλες περιοχές εκτός της Αθήνας. Το 76% των ταξιδιωτών αναψυχής ήρθε στην Αθήνα για πρώτη φορά, ενώ το 47% των ταξιδιωτών αναψυχής επισκέφθηκε την Αθήνα μαζί με τον σύντροφο / την σύντροφο.

Ο συνολικός βαθμός αξιολόγησης της εμπειρίας της Ελλάδας (9,07) και της Αθήνας (9,15) κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021, ξεπέρασε τον αντίστοιχο βαθμό της Ευρώπης (8,66).
Με βάση τα σχόλια που γίνονται στο διαδίκτυο, η γαστρονομία και η φιλοξενία αποτελούν τα «δυνατά σημεία» της Αθήνας, ενώ οι Γάλλοι εμφανίζονται ως πιο φανατικοί οπαδοί του προορισμού. Επίσης, οι Ιταλοί δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση -με διαφορά-στην Αθήνα σε σύγκριση με την Ελλάδα.