«Από την Ελλάδα θα αγοράσει πρώτα» η αφρόκρεμα από τις ευρωπαϊκές αγορές τουρισμού το 2023, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις από τη γαλλική και την αγγλική αγορά, καθώς το «σήμα είναι και πάλι ισχυρό», παρά τις συνεχιζόμενες επισφάλειες και αβεβαιότητες, όπως επισήμανε την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, κατά την ομιλία του στο ετήσιο συμβούλιο προέδρων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με την ευκαιρία της 37ης διεθνούς έκθεσης Philoxenia. O υπουργός εξέφρασε ακόμα την πεποίθηση ότι οι πολύ σημαντικές -και ταχείες- αποφάσεις που ελήφθησαν από την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, με λελογισμένο ρίσκο, για την αφύπνιση του τουρισμού μετά την πανδημία, ήταν αυτές που φέρνουν τα θετικά αποτελέσματα για τον κλάδο -και όχι τόσο το φαινόμενο της εκτίναξης του συμπιεσμένου ελατηρίου.
«Μπορεί τα δημόσια έσοδα να ενισχύονται, αυτό όμως δε σημαίνει πως λύθηκαν ξαφνικά όλα τα προβλήματα του κλάδου», είπε από την πλευρά του ο οικοδεσπότης της εκδήλωσης, πρόεδρος της ΠΟΞ, Γρηγόρης Τάσιος, και πρόσθεσε: «Οι δυσκολίες δεν πέρασαν. Οι προκλήσεις εξακολουθούν να βρίσκονται μπροστά μας. Μπορεί η δυναμική του 2022 να μας κάνει αισιόδοξους και για το 2023, μπορεί τα προμηνύματα να είναι θετικά όπως αποδείχθηκε και στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση του Λονδίνου, όμως οι αβεβαιότητες παραμένουν. Όταν πέφτουν πύραυλοι μέσα στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμαστε πως τίποτα δεν μπορούμε να το θεωρήσουμε ως δεδομένο, ιδίως όταν ο χειμώνας δείχνει τα δόντια του στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, που πιέζονται για να αντεπεξέλθουν στις καθημερινές βιοτικές ανάγκες τους».
Πρόσθεσε πως η φετινή σεζόν, που πήγε πολύ καλά, έδειξε δυο πράγματα: πρώτον, την ικανότητα του τουρισμού να ανακάμπτει γρήγορα από τις κρίσεις και, δεύτερον, τη μεγάλη προσφορά του στην κοινωνία και την οικονομία.
Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός
Την εκτίμηση ότι το 2022 αναμένεται να εξελιχθεί θετικά για τον ελληνικό τουρισμό παρά τις πολλές δυσκολίες και προκλήσεις, διατύπωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η Ελλάδα θα προσελκύσει τη νέα χρονιά τουρίστες «από τον αφρό».
«Το 2022 ήταν πολύ καλή χρονιά όσον αφορά τα έσοδα, αλλά πρέπει να είμαστε πολύ φειδωλοί στο να βγάλουμε μακροχρόνια συμπεράσματα» βασισμένα στην πορεία της φετινής χρονιάς, σημείωσε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός. Κι αυτό διότι, όπως είπε, το φαινόμενο του λεγόμενου «revenge tourism» θα φθίνει, ενώ αντίθετα τα έξοδα των επιχειρήσεων θα παραμείνουν και κανένα από αυτά -είτε μιλάμε για ενοίκια, είτε για ενέργεια είτε για έξοδα προσωπικού είτε για επιτόκια- δεν είναι σταθερό. «Η ουσία είναι ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός» τόνισε και συμπλήρωσε ότι ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται να αλλάξει κλίμακα και τάξη μεγέθους, αλλά οι τάξεις μεγέθους αλλάζουν μόνο όταν γίνονται έργα υποδομής.