Ρυθμιστικό πλαίσιο από την Πολιτεία στις βραχυχρόνιες μισθώσεις

Το βαθύ αρνητικό αποτύπωμα στην κοινωνία από την ανεξέλεγκτη γιγάντωση της δραστηριότητας των βραχυχρόνιων μισθώσεων, αναδείχθηκε κατά τις εργασίες της ημερίδας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία τη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2022.

Η ημερίδα περιελάμβανε παρουσίαση σχετικής μελέτης της Grant Thornton και δύο θεματικά πάνελ συζήτησης, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από τα βασικά ευρήματα της μελέτης ξεχωρίζουν:

  • Η τουριστική δαπάνη της οικονομίας διαμοιρασμού μεγεθύνεται με έντονο ρυθμό, 15% ετησίως. Το 2022 έφτασε να αποτελεί το 14% της συνολικής τουριστικής δαπάνης, μέγεθος που δεν μπορεί να παραμένει χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο.
  • Η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι κατά 5 φορές μεγαλύτερη από αυτή που σημειώνεται σε επίπεδο μακροχρόνιας μίσθωσης, δημιουργώντας ισχυρά κίνητρα στους ιδιοκτήτες να διαθέσουν τα ακίνητά τους στη βραχυχρόνια αγορά.
  • Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις δημιουργούν σημαντικές απώλειες σε επίπεδο δημοσίων εσόδων λόγω του τρόπου φορολόγησής τους. Το 2016 οι απώλειες των δημοσίων εσόδων έφταναν τα 160,6 εκατ. ευρώ. Το 2022 η εκτίμηση για τις απώλειες των δημοσίων εσόδων ανέρχεται στα 316,7 εκατ. ευρώ.
  • Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις στερούν τη δημιουργία πρόσθετων 39.000 θέσεων εργασίας σε ετήσια βάση.

Η δέσμη προτάσεων του ΞΕΕ
Ολοκληρώνοντας τις εργασίες της ημερίδας, ο Πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός παρουσίασε δέσμη προτάσεων ρύθμισης της δραστηριότητας πάνω σε 7 άξονες:

  1. Χρονικοί περιορισμοί. Θέσπιση ανώτατου ορίου 90 ημερών ετησίως, για όλη τη χώρα
  2. Χωρικοί περιορισμοί. Το οριζόντιο όριο των 90 ημερών να μειώνεται σε 60 σε περιπτώσεις όπως των νησιών κάτω των 10.000 κατοίκων ή σε περιοχές με χαμηλή μέση πληρότητα των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
  3. Όριο στον αριθμό ακινήτων ανά εκμισθωτή/υπεκμισθωτή. Δύο ακίνητα κατ’ ανώτατο όριο ανά εκμισθωτή/υπεκμισθωτή, ο οποίος είναι φυσικό και όχι νομικό πρόσωπο. Το νομικό πρόσωπο θα θεωρείται επαγγελματίας όταν προβαίνει σε βραχυχρόνια μίσθωση.
  4. Θεσμοθέτηση ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών. Να υπάρχει πρόβλεψη μεταξύ άλλων για εμβαδόν τουλάχιστον 10 τ.μ. για το δωμάτιο και 18 τ.μ. για το διαμέρισμα, να διαθέτει φυσικό φωτισμό, αερισμό και θέρμανση, με ανώτατο αριθμό δωματίων (10 δωμάτια ), με πιστοποίηση υγιεινής και πυρασφάλειας, με ασφάλιση αστικής ευθύνης και υποχρέωση συμμόρφωσης με ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα.
  5. Φορολόγηση. Προτείνονται τέλη διαμονής παρεπιδημούντων υπέρ ΟΤΑ, τέλη καθαριότητας και φόρος διαμονής.
  6. Δικαιώματα των συνιδιοκτητών. Υποχρέωση ενημέρωσης των συνιδιοκτητών για τη διάθεση του ακινήτου για βραχυχρόνια μίσθωση και αύξηση των κοινοχρήστων κατά 25%.
  7. Εφαρμογή συστήματος ελέγχων και επιβολής κυρώσεων. Εφαρμογή συστήματος ελέγχου καταγγελιών κατά του ιδιοκτήτη ακινήτου βραχυχρόνιας διαμονής εκ μέρους συνιδιοκτητών και πελατών, με αυστηροποίηση των κυρώσεων και των προστίμων.

Ανάπτυξη και διαχείριση project στον τομέα του wellness

Διευρύνει την παρουσία της στην Ελλάδα η Optimum Target έχοντας πλέον στην ομπρέλα της την οικονομική διαχείριση καθώς και το management 30 ξενοδοχείων σε Μύκονο, Σαντορίνη, Σάμο, Μυτιλήνη, Αθήνα, Μήλο, Κίμωλο, Σέριφο, Φολέγανδρο, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Δελφούς και Σπέτσες.

Μέσω της εταιρείας που διαθέτει πολυετή εμπειρία στον λογιστικό – φοροτεχνικό και ξενοδοχειακό κλάδο, αναδύονται δύο ουσιαστικοί άξονες υπηρεσιών, οι λογιστικές – φοροτεχνικές καθώς και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες.

Με εξειδίκευση στον αναπτυσσόμενο τομέα της ευεξίας, η εταιρεία εμπλουτίζει το αντικείμενό της, εντάσσοντας με στρατηγική και καινοτομία, στα ήδη συνεργαζόμενα ξενοδοχεία της, τις υπηρεσίες wellness, οι οποίες αποτελούν ένα κερδοφόρο τμήμα για τον εκάστοτε ξενοδόχο.

Όπως επισημαίνει ο CEO της εταιρείας Θεόδωρος Κούσκος: «ο τομέας του wellness στη χώρα μας έχει τη δυναμική να μεσουρανήσει. Επιθυμούμε να προσφέρουμε ένα ολιστικό προϊόν επικεντρωμένο στον Ιατρικό Τουρισμό Ευεξίας – Υγείας δημιουργώντας για τους επισκέπτες μία απόλυτα βιωματική εμπειρία». Η εταιρεία πραγματοποιεί ενέργειες ώστε να προσελκύσει περισσότερες εισερχόμενους πελάτες από την αγορά Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, Ασίας και Αμερικής που αποτελούν τις κυριότερες αγορές – στόχους της.

Επένδυση στην κυκλική οικονομία

Με την επιστημονική συνδρομή του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης – ΕΚΕΤΑ μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει δημιουργηθεί ένα πράσινο «πρότυπο ξενοδοχείο» και ένας πλήρης οδηγός για τους ξενοδόχους που επιθυμούν να ακολουθήσουν τα βήματα της κυκλικής οικονομίας και της αειφορίας.

Μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα στην Παραλία Κατερίνης του Ομίλου Mediterranean Hotels έχει στόχο να μειώσει τα απορρίμματα που παράγει κατά 83% και να γίνει ενεργειακά αυτόνομη με τη χρήση ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ, προχωρώντας σε δράσεις που θα περιορίσουν στο ελάχιστο το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Το έργο πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης και του διεθνούς προγράμματος Green Key στον τομέα προτάσεων βέλτιστων πρακτικών, ενώ την πιστοποίηση των πρακτικών που θα εφαρμοστούν έχει αναλάβει η TUV AUSTRIA HELLAS.

Safety check-up από την Uber

Σημαντική μερίδα των τουριστών που έφτασε στη χώρα μας το φετινό καλοκαίρι επέλεξε την Uber για τις μετακινήσεις της με τα στοιχεία να κάνουν λόγο για σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το 2019, την τελευταία προ πανδημίας χρονιά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στους μήνες Μάιο – Οκτώβριο 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 καταγράφεται:

  • αύξηση των διαδρομών τουριστών συνολικά κατά 180%
  • αύξηση των διαδρομών από και προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας κατά 205%
  • αύξηση τουριστών που έκαναν χρήση της εφαρμογής από τις ΗΠΑ κατά 280%, από το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 270% και από την Γαλλία κατά 320%
  • αύξηση των διαδρομών τουριστών εντός των ορίων της πόλης της Αθήνας κατά 250%.

Η Uber έχει ανακοινώσει πρόσθετα μέτρα για να ενισχύσει την ασφάλεια της εφαρμογής, λανσάροντας τη νέα λειτουργία Safety Check-Up. Πρόκειται για λειτουργία, που ενθαρρύνει τους επιβάτες να ολοκληρώσουν το προφίλ ασφαλείας τους ενεργοποιώντας τις νέες λειτουργίες «Αξιόπιστες Επαφές» (Trusted Contacts), «Επαλήθευση PIN» (PIN verification) και «Έλεγχος Διαδρομής» (RideCheck) εντός της εφαρμογής.

Βαρίδι στη βιωσιμότητα των ελληνικών bar ο Ειδικός Φόρος στα αλκοολούχα

Με πρωτοβουλία της Συμμαχίας «Στηρίζω HORECA» για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του τομέα Φιλοξενίας και Εστίασης στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης του Athens Bar Show, με κοινό επαγγελματίες του κλάδου του bar, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τίτλο «ΕΦΚ Αλκοολούχων Ποτών: Ένα βαρίδι για την επιχείρηση του bar στην Ελλάδα!». Βασικοί ομιλητές ήταν ο επικεφαλής της διοργάνωσης του Athens Bar Show και ιδρυτής του Bar Academy σε Ελλάδα και Κύπρο, Μπάμπης Καϊδαλίδης και ο οικονομολόγος του ΙΟΒΕ, Γρηγόρης Παύλου.

Στην Ελλάδα, ο ΕΦΚ Αλκοολούχων Ποτών είναι ο υψηλότερος σε μονάδες αγοραστικής δύναμης στην ΕΕ των 27, ενώ είναι σχεδόν τριπλάσιος σε σχέση με αγορές άμεσα ανταγωνιστικές ως προς το τουριστικό προϊόν. Κατά τη συζήτηση, εξετάστηκε το παράδειγμα μίας απλής φιάλης βότκα στη χώρα μας, με ενδεικτική τιμή λιανικής περίπου στα 16 ευρώ. Σε αυτήν την τιμή (όπως και σε κάθε φιάλη αποστάγματος 700ml με 40% περιεκτικότητα σε αιθυλική αλκοόλη) εμπεριέχεται ΕΦΚ ύψους €7,14. Εν ολίγοις, ο ΕΦΚ αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 35% της τιμής. Εάν συμπεριλάβει κανείς και τον ΦΠΑ, περισσότερο από 55% της τιμής λιανικής στο ράφι αντιστοιχεί σε έμμεσους φόρους.

Όπως αναφέρθηκε, ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις αποσταγμάτων όπου οι φόροι ξεπερνούν ακόμη και το 70%. Την ίδια στιγμή, για την ίδια φιάλη βότκα, μια ενδεικτική τιμή λιανικής στην Ισπανία ανέρχεται στα €13, εκ των οποίων μόλις τα €2,70 αντιστοιχούν σε ΕΦΚ – το 21% δηλαδή, της λιανικής τιμής, έναντι του 35% που ισχύει στη χώρα μας. Παρόμοια είναι η εικόνα και στην Ιταλία, με €2,90 από τα €13 της τελικής λιανικής τιμής του ίδιου προϊόντος να αντιστοιχούν στον ΕΦΚ – περίπου 22%.

Για τις επιχειρήσεις bar στην Ελλάδα, όλα τα παραπάνω έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική τους βιωσιμότητα, την ανταγωνιστικότητα και την αναπτυξιακή τους προοπτική.

Νέος CEO στην Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης

Νέος Διευθύνων Σύμβουλος από τις 14 Νοεμβρίου στην Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ορίστηκε ο Νικήτας Ασπιώτης. Διαθέτει πολυετή εμπειρία σε θέσεις ευθύνης στον χώρο των Πωλήσεων, του Μarketing και της Διοίκησης.

Ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία ως Brand Manager στην εταιρεία ΜΙΝΕΡΒΑ Α.Ε. και συνέχισε ως Sales Manager στην εταιρεία Tasty Foods S.A. – Pepsico Intl. ‘Εχει διατελέσει Γενικός Διευθυντής στην Corina Snacks Κύπρου, τμήμα της PepsiCo και Εμπορικός Διευθυντής Ελλάδας – Κύπρου στην εταιρεία Tasty Foods. Με μεγάλη εμπειρία και στο χώρο των τηλεπικοινωνιών ο κ. Ασπιώτης είχε αναλάβει καθήκοντα Director of Market Development στην εταιρεία NOVA, ενώ τα τελευταία εφτά χρόνια διατέλεσε Γενικός Διευθυντής στην εταιρεία PPD σε Ρουμανία και Κύπρο.

Ο Τζώρτζης Κανακάρης έχοντας συμπληρώσει τρία χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας με επιτυχία, και έχοντας υλοποιήσει ένα σημαντικό έργο στην τοποθέτηση των προϊόντων της στην ελληνική αγορά μπίρας, παραμένει στο Διοικητικό Συμβούλιο, ως μη εκτελεστικό μέλος, διασφαλίζοντας έτσι τη συνέχεια στην υλοποίηση σημαντικών πρωτοβουλιών που είχε αναλάβει
η εταιρεία.

Ο Όμιλος MTC GROUP ιδρύει παράρτημα γραφείων στο Λονδίνο

Ο όμιλος εταιρειών συμβούλων τουρισμού MTC GROUP προχωρά στην ίδρυση παραρτήματος στο Λονδίνο με δραστηριοποίηση στη βρετανική τουριστική αγορά και με στόχο την εξειδίκευση της προσφοράς κάθε συνεργαζόμενης περιοχής και την προσαρμογή της στη διαμορφούμενη ζήτηση (τα κεντρικά γραφεία του ομίλου λειτουργούν στην Αθήνα και περιφερειακά σε Μύκονο και Σαντορίνη). Το νέο πακέτο υπηρεσιών θα καλύπτει την ανάγκη της συνεχούς παρουσίας σε βασικές αγορές ενδιαφέροντος και παρουσιάστηκε σε επιλεγμένο κοινό της έκθεσης WTM στο Λονδίνο.
Το συγκεκριμένο γραφείο, επικεφαλής του οποίου αναλαμβάνει ο κ. Niko Martikas, της MARTIKAS LTD, έμπειρο στέλεχος από το χώρο του tour operating, θα έχει ως βάση τη βρετανική τουριστική αγορά με εποπτεία και σε υπόλοιπες ευρωπαϊκές και θα:

  • Εντοπίζει τις νέες τάσεις της ζήτησης και θα εναρμονίζει τη στρατηγική σε αυτές.
  • Αναζητά νέες προσβάσεις σε ενδιαφερόμενους δημοσιογράφους, ταξιδιωτικούς πράκτορες και bloggers με στόχο τη ενίσχυση της δημοσιότητας.
  • Προβαίνει σε παρουσιάσεις των συνεργαζόμενων προορισμών σε ταξιδιωτικούς πράκτορες και δημοσιογράφους.
  • Συντηρεί υπάρχουσες σχέσεις με επαγγελματίες του τουρισμού με αποστολή ενημερωτικών Newsletters με νέα από τις συνεργαζόμενες περιοχές.
  • Εξετάζει τυχόν αιτήματα εξειδικευμένης ζήτησης.
  • Αναζητά συνέργειες με φορείς, όπως αεροπορικές εταιρίες ή και ταξιδιωτικούς οργανισμούς για την από κοινού οργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης.
  • Αξιοποιεί ευκαιρίες προωθητικών ενεργειών σε απόλυτη συνεργασία με τα Γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό.

Διεθνής διαγωνισμός ΠΟΞ

Διεθνή Διαγωνισμό με τίτλο «Δράσεις επαγγελματικής Συμβουλευτικής-Κατάρτισης -Πιστοποίησης Πρακτικής Άσκησης Ωφελουμένων» στο πλαίσιο του Υποέργου 2 της Πράξης «Συμβουλευτική, Κατάρτιση και Πιστοποίηση ανέργων ηλικίας 18-29 ετών σε ειδικότητες της Τουριστικής Βιομηχανίας» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5076682» προκήρυξε η ΠΟΞ.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 8.502.624,00€ (χωρίς ΦΠΑ). Ημερομηνία και ώρα έναρξης υποβολής ηλεκτρονικών προσφορών: 11/11/2022, ημέρα: Παρασκευή, ώρα: 14:00. Καταληκτική ημερομηνία και ώρα υποβολής ηλεκτρονικών προσφορών: 13/12/2022, ημέρα: Τρίτη, ώρα: 14:00.

Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί με χρήση της πλατφόρμας του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) μέσω της διαδικτυακής πύλης www.eprocurement.gov.gr όπου οι προσφορές θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά.