Έπεσε η αυλαία της σεζόν

Μια καθ’ όλα ιδιόμορφη τουριστική σεζόν έληξε ουσιαστικά το σαββατοκύριακο που μας πέρασε, με τον αριθμό των προγραμματισμένων πτήσεων από το εξωτερικό να μπαίνει σε ρυθμούς χειμερινής κανονικότητας και τα εναπομείναντα ανοιχτά ξενοδοχεία-θέρετρα να αποχαιρετούν τους τελευταίους τους επισκέπτες. Μια σεζόν που άνοιξε «μουδιασμένη» μετά από δύο χρόνια πανδημίας και τον πόλεμο να μαίνεται στην βορειοανατολική άκρη της Ευρώπης, κατέληξε με τις αεροπορικές, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια να ψάχνουν απεγνωσμένα να αντικαταστήσουν το προσωπικό που αποχώρησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας προκειμένου να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση -χωρίς να το καταφέρνουν πάντα.

Αφήνοντας στην άκρη τους διθυράμβους που εξυπηρετούσαν πολιτικούς και επικοινωνιακούς σκοπούς από τη μία, αλλά και τις προβλέψεις επιχειρηματιών περί καταστροφής που εξυπηρετούσαν συντεχνιακούς σκοπούς από την άλλη, ο ψύχραιμος απολογισμός της χρονιάς περιέχει θετικά σημάδια, χωρίς να λείπουν οι προκλήσεις για το μέλλον.

Οι πρωταγωνιστές
Οι δύο γεωγραφικές περιφέρειες που συγκέντρωσαν και φέτος τους περισσότερους επισκέπτες ήταν η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες & Δωδεκάνησα). Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, οι επισκέπτες του Νοτίου Αιγαίου προσέγγιζαν τα 6 εκατομμύριο ενώ η Κρήτη υποδέχτηκε 4,6 εκατομμύρια. Και οι δύο περιοχές ξεπέρασαν κατά πολύ τις επιδόσεις του 2019, και είναι αυτές που «οδήγησαν» την ανάκαμψη του συνόλου του τουριστικού κλάδου στην Ελλάδα. Ακόμα και ο Οκτώβριος αποδείχτηκε ένας εξαιρετικά καλός μήνας και για τις δύο περιοχές.

Οι υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας είδαν τις επιδόσεις τους να βελτιώνονται σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, δεν έφτασαν όμως στα επίπεδα του 2019.

Πλέον, το recovery tracker του ΙΝΣΕΤΕ, διαθέτοντας στοιχεία προς το παρόν μόνο για Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο, καταγράφει σημαντική μείωση του αριθμού προγραμματισμένων πτήσεων για τις δύο επόμενες εβδομάδες.

Στα θετικά και η καλή φήμη της Ελλάδας
Η συνολική φήμη της Ελλάδας (sentiment tracker) διατηρήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα, ξεπερνώντας τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, ακόμα και στο διάστημα που η τουριστική δραστηριότητα αυξήθηκε (κατ’ επέκταση και ο αριθμός των κριτικών στο διαδίκτυο) και συνήθως καταγράφονται πτωτικές τάσεις στην αξιολόγηση της εμπειρίας με βάση την επίσκεψη στους περισσότερους προορισμούς στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα σημειώθηκε μια κάμψη στο πρώτο μισό του Q3 αλλά σταδιακά υπήρξε ανάκαμψη προς το τέλος του τριμήνου χάρη τόσο στη θετική διαδικτυακή φήμη όσο και την εμπειρία επίσκεψης.

Η παρακαταθήκη του έτους και οι προκλήσεις για το μέλλον
Αναμφισβήτητα η φετινή σεζόν αποτελεί μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Ένα μέλλον όμως που είναι γεμάτο προκλήσεις, οικονομικές, κοινωνικές και γεωπολιτικές και δημιουργεί νέες συνθήκες ανταγωνισμού. Και αυτές πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη δημιουργία ενός συγκροτημένου και προσεκτικά σχεδιασμένου στρατηγικού σχεδίου.

ΣΕΤΕ: Παράταση για τις επενδύσεις του αναπτυξιακού

Την παράταση των προθεσμιών ολοκλήρωσης των υπαχθέντων τουριστικών επιχειρήσεων στον αναπτυξιακό νόμο, ζητά ο ΣΕΤΕ με επιστολή του τους αρμόδιους υπουργούς. Όπως αναφέρει στην επιστολή «Οι συνθήκες της πανδημίας και οι περιορισμοί που εξαιτίας της επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια των ετών 2020 και 2021, όχι μόνο στέρησαν από τις τουριστικές επιχειρήσεις το αντικείμενο δραστηριότητάς τους, αλλά κατέστησαν αντικειμενικά αδύνατη την ολοκλήρωση των εγκεκριμένων επενδυτικών τους σχεδίων.

Εξαιτίας των παραπάνω περιορισμών, λαμβανομένου υπόψη και του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος (εξωπραγματικές αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος, ανατιμήσεις κλπ), είναι απόλυτα δικαιολογημένη η παροχή στις τουριστικές επιχειρήσεις της δυνατότητας να ολοκληρώσουν τα ανωτέρω εγκεκριμένα επενδυτικά τους σχέδια.

Σημειώνεται πως ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεών τους είναι αναγκαία προϋπόθεση για να παραμείνουν αυτές ανταγωνιστικές και βιώσιμες. Για τους λόγους αυτούς ζητούμε να παραταθούν εκ νέου για τουλάχιστον ένα (1) έτος, οι προθεσμίες ολοκλήρωσης των υπαχθέντων στους νόμους 3299/2004, 3908/2011 και 4399/2016 επενδυτικών σχεδίων».

Συνεργασία της ΠΟΞ με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής εγκαινίασε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου στην Πανεπιστημιούπολη Άλσους Αιγάλεω, παρουσία μελών του Δ.Σ. της ΠΟΞ, καθηγητών και φοιτητών του Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού της Σχολής Διοικητικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του ΠΑ.Δ.Α.

Ο Πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος και ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου, Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Καλδής υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με στόχο την ενδυνάμωση της σχέσης μεταξύ των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και της ακαδημαϊκής κοινότητας, προωθώντας την επιχειρηματικότητα στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και εμπειρίας του κλάδου, ως γέφυρα που ενώνει την προσφορά και τη ζήτηση στην αγορά εργασίας, προς όφελος φοιτητών και επιχειρήσεων.

Στον διάλογο που ακολούθησε με φοιτήτριες και φοιτητές, ο κ. Τάσιος αναφέρθηκε στις δεξιότητες που λείπουν από την αγορά εργασίας και στις κενές θέσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο. «Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, λείπουν δεξιότητες σε όλες τις θέσεις του οργανογράμματος όσον αφορά το προσωπικό των μονάδων. Από μια απλή καμαριέρα μέχρι ένα υψηλόβαθμο στέλεχος που μπορεί να είναι διευθυντής σε ξενοδοχείο ή προϊστάμενος σε ένα τμήμα. Χρειάζονται οι δεξιότητες, χρειάζονται οι ξένες γλώσσες, χρειάζονται άνθρωποι που να αγαπούν αυτό που κάνουν και να υποστηρίζουν τον τίτλο «Ελληνική Φιλοξενία».

Ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού του ΠΑ.Δ.Α. και Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αρκαδίας κ. Κωνσταντίνος Μαρινάκος εξήγησε ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία προσπαθούμε να παρακολουθήσουμε όσο γίνεται πιο συστηματικά τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

H TUI επεκτείνεται στις city break διακοπές

Η TUI αύξησε το χαρτοφυλάκιό της για city break διακοπές από 121 ξενοδοχεία σε πέντε πόλεις, σε 3.400 ξενοδοχεία σε 48 πόλεις τους τελευταίους 18 μήνες. Ο φιλόδοξος στόχος της εταιρείας είναι να προσφέρει περισσότερα από 4000 ξενοδοχεία σε 60 πόλεις μέχρι το τέλος του 2022.

Την ώρα που έρευνα της ABTA για τις συνήθειες των Βρετανών έδειξε υψηλή ζήτηση για city break διακοπές, η TUI επεκτείνει διαρκώς το χαρτοφυλάκιό της και σε πόλεις. Οι πιο πρόσφατες προσθήκες περιλαμβάνουν το Κέιπ Τάουν, τη Βενετία, το Αμβούργο, το Τορόντο και τη Νέα Ορλεάνη, και ακολουθούν και άλλοι προορισμοί τους επόμενους μήνες. Η TUI υπερηφανεύεται ότι προσφέρει διακοπές στην πόλη για όλα τα γούστα.

Τα πακέτα TUI City Break περιλαμβάνουν διαμονή τεσσάρων διανυκτερεύσεων στο 5T Roma Luxus Hotel, Ρώμη, από 318 £ ανά άτομο, και διαμονή τριών διανυκτερεύσεων και στο NH Hamburg Horner Rennbahn, Αμβούργο, από 305 £ ανά άτομο.

Ο Richard Sofer, Διευθυντής Εμπορικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της TUI, δήλωσε: ”Με τις διακοπές μικρότερης διάρκειας να παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση, είμαστε στην ευχάριστη θέση να επεκτείνουμε συνεχώς την προσφορά μας για διακοπές πόλης στους πελάτες μας, επιτρέποντάς τους να εξερευνήσουν, να δουν τα αξιοθέατα και να γνωρίσουν διαφορετικούς πολιτισμούς σε όλο τον κόσμο. Μπορούμε να παρέχουμε ένα απλό “one-stop shop” για να βοηθήσουμε τους πελάτες να κλείσουν απρόσκοπτα ευέλικτα πακέτα”.

H εταιρεία Τρικαλινός στο Sustainable Food Conference

Η Λίλα Κούρτη, Sales & Exports Manager της εταιρείας Τρικαλινός συμμετείχε ως ομιλήτρια στο Sustainable Food Conference, στο πάνελ με θέμα: «3+1 Προτάσεις για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη». Στην ομιλία της, εστίασε στη βιωσιμότητα της παράδοσης του Trikalinos Αυγοτάραχο, αναφέροντας ότι η εταιρεία κατάφερε να επαναδημιουργήσει ένα παραδοσιακό προϊόν φέρνοντάς το στην επόμενη χιλιετία και διασώζοντάς το από την εξαφάνιση.

Η Τρικαλινός με σεβασμό στην παράδοση και το βλέμμα στο μέλλον έχει κατορθώσει επιτυχώς να εντάξει το αυγοτάραχο στο γαστρονομικό χάρτη και να το εξυψώσει στο βάθρο της υψηλής γαστρονομίας.

Το Sustainable Food Conference φιλοξένησε μεταξύ άλλων στελέχη της βιομηχανίας, της παραγωγής, της αγροτικής οικονομίας, του λιανεμπορίου και της ακαδημαϊκής κοινότητας αναδεικνύοντας τις τάσεις, τις καινοτόμες λύσεις και τις βέλτιστες πρακτικές για τη βιομηχανία τροφίμων, ποτών, συσκευασίας και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η Τρικαλινός έδωσε το δικό της στίγμα γύρω από το sustainability και τον τρόπο δράσης μιας ελληνικής εταιρείας προς αυτή την κατεύθυνση.

Μην πετάτε τίποτα!

Πιάτα από τροφικά υπολείμματα σέρβιραν εστιατόρια στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης σε γαστρονομικό περίπατο που διοργάνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο Κύκλος, το Εργαστήριο Αστικής Βιωσιμότητας και Κυκλικότητας της ΑΜΚΕ InCommΟn σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις εστίασης. Δεκάδες άτομα, κρατώντας τα… ταπεράκια τους και έναν χάρτη που μοιράστηκε στα γραφεία του Κύκλου, στην Άνω Πόλη, ακολούθησαν τον «κυκλικό» γαστρονομικό περίπατο και επισκέφτηκαν συνολικά 7 καταστήματα εστίασης, όπου τους σέρβιραν μεζέδες, με βάση υλικά που περισσεύουν από άλλες παρασκευές και διαφορετικά θα κατέληγαν στα σκουπίδια.

Ντοματοκεφτέδες με διάφορα μυρωδικά γεύτηκαν στον «Τοίχο- Τοίχο», κρουτόν και σουτζουκάκια με μπαγιάτικο ψωμί στο «Μπαλκόνι», όπου η ιδιοκτήτρια, Αννα Κρεωνίδου, εξήγησε ότι τίποτα δεν πετιέται και με ό,τι μένει ταΐζουν τα αδέσποτα σκυλιά και γατιά της γειτονιάς. Μπρουσκέτες με ψωμί και αυγοσαλάτα με βραστά αυγά που δεν καταναλώθηκαν την ίδια μέρα δοκίμασαν οι συμμετέχοντες στον περίπατο στο «Little Big House», με την υπεύθυνη Βίκυ Ταρνανά να σερβίρει και γλυκάκι με κομμάτια κέικ που πολλές φορές «κολλάνε» στην φόρμα ψησίματος αλλά μπορούν να γίνουν νόστιμες γλυκές μπαλίτσες με λίγη σοκολάτα αφού κρυώσουν πρώτα στο ψυγείο.

Τις φλούδες από τα καρότα τηγάνισε η μαγείρισσα της «Στάσης» Λένα Βοντιτσιάνου, η οποία έφτιαξε και κεφτεδάκια με περισσεύματα από απάκι, τα κοτσάνια μανιταριών και μυρωδικά, ενώ ο Θεοδόσης Λιαπάκης, από «Το σπίτι του Πασσά», σέρβιρε κεφτεδάκια με ό,τι περισσεύει από τα φιλέτα που φτιάχνει από διάφορα είδη κρεάτων. «Δεν υπάρχει σοβαρή κουζίνα που δεν αξιοποιεί όλα τα υλικά της», είπε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο πνεύμα ήταν και ο Δημήτρης Παρδαλίδης από τη «Νέα Φωλιά», τονίζοντας ότι παρασκευάζονται καθημερινά συγκεκριμένες ποσότητες φαγητού προκειμένου να μην πεταχτούν και χρησιμοποιούνται μόνο ντόπια προϊόντα. Ένα διαφορετικό τρόπο βιώσιμης διαχείρισης επέδειξαν στο καφέ «Yaya», σερβίροντας τσάι με βότανα και πετώντας στη συνέχεια τα υπολείμματα σε ειδικό κάδο κομποστοποίησης.

Στόχος της δράσης που είχε ως κεντρικό μήνυμα «Taste the Waste» ήταν η ενημέρωση γύρω από την ορθή χρήση του φαγητού που περισσεύει στα μαγαζιά ή τα σπίτια και τα πολλαπλά οφέλη από τον περιορισμό της σπατάλης τροφής.

Η Γεωργιάννα Χιλιαδάκη στην κριτική επιτροπή του S.Pellegrino Young Chef Academy

Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο διαγωνισμός S.Pellegrino Young Chef Academy 2022-23 Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Μεσογείου για την ανάδειξη της νέας γενιάς chefs. Πέντε κορυφαίοι chefs θα αξιολογήσουν τα signature πιάτα των ταλαντούχων συμμετεχόντων στον τοπικό τελικό που πραγματοποιείται στην Κροατία. Ανάμεσα τους και η βραβευμένη με 2 αστέρια Michelin, Ελληνίδα chef, Γεωργιάννα Χιλιαδάκη.

Την Ελλάδα θα εκπροσωπήσουν δύο νέα ανερχόμενα ταλέντα, που πέρασαν την πρώτη φάση του διαγωνισμού και κατάφεραν να μπουν στη λίστα των 175 chefs παγκοσμίως, οι οποίοι θα διαγωνιστούν στους τοπικούς τελικούς. Η Μαρία Ζώγα και ο Γρηγόρης Κίκης θα παρουσιάσουν τα πιάτα τους «Red Mullet in Aegean Sea» και «The Story of Cod» αντίστοιχα για να διεκδικήσουν μία θέση στον μεγάλο τελικό στο Μιλάνο το 2023.

H Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, συν δημιουργός του αθηναϊκού Funky Gourmet, καθώς και των OPSO, INO Gastrobar και PITTABUN στο Λονδίνο, θα βρίσκεται στην Κροατία, αναζητώντας τα νέα ταλέντα της γαστρονομίας.

Η κριτική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται και από τους chefs Avivit Priel Avichai (Ισραήλ), Iwona Niemczewska (Πολωνία), Jeffrey J Vella (Κροατία) και Oana Coanta (Ρουμανία), θα αξιολογήσει τους συμμετέχοντες με κριτήριο τις τεχνικές δεξιότητες, τη δημιουργικότητα και την ικανότητα αποτύπωσης του οράματός τους στα πιάτα τους για να αναδείξει τους 4 φιναλίστ του τοπικού τελικού στην Κροατία.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας υποδέχεται το ECTAA Semi-Annual του Νοεμβρίου

Τον συντονισμό των κινήσεων για τη διπλή διοργάνωση του Νοεμβρίου συζήτησαν στην πρόσφατη συνάντησή τους, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κ. Αγοραστός, ο Αντιπεριφερειάρχης Γ. Μπουτίνας, ο Πρόεδρος της FedHATTA Λύσανδρος Τσιλίδης και ο Μάριος Καμμένος, Ταμίας του Δ.Σ. της ECTAA και Αντιπρόεδρος του ΗΑΤΤΑ.

Συγκεκριμένα, στις 23-25 Νοεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη το Semi-Annual συνέδριο της ECTAA, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του προγράμματος ECTAA Preferred Destination στο οποίο ο ΕΟΤ προβάλλει τη χώρα μας σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες-μέλη της ECTAA.

Με το πέρας της συνάντησης των μελών της ECTAA στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στις 25-27 Νοεμβρίου, από αριθμό εξειδικευμένων μελών της, τα οποία θα παρακολουθήσουν παρουσίαση του προορισμού από την Περιφέρεια, και θα γνωρίσουν τα Μετέωρα, τον Βόλο και το Πήλιο.

Σημαντική θα είναι η πρώτη πιλοτική αναφορά στη νέα διεθνή τάση Digital Nomads, καθώς θα διερευνηθούν οι προδιαγραφές για την πραγματοποίηση αυτού του προγράμματος στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Η διοργάνωση του Semi-Annual της ECTAA στη χώρα μας υπογραμμίζει την αποτελεσματικότητα του προγράμματος Preferred Destination, το οποίο προωθεί την εικόνα, τα προγράμματα και τις υποδομές της χώρας μας σε περισσότερα από 70.000 τουριστικά γραφεία της Ευρώπης.

Διαθέσιμα 1 δισ. για τουριστικές υποδομές

Να αξιοποιήσουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διατίθεται από το υπουργείο Τουρισμού για επενδύσεις σε υποδομές του ελληνικού τουρισμού, κάλεσε τους Περιφερειάρχες, Δημάρχους και επενδυτές ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας κατά την τελετή των εγκαινίων της 9ης έκθεσης Athens International Tourism & Culture Expo 2022, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο.

Πρόσθεσε δε ότι για τους Περιφερειάρχες, Δημάρχους, τα Λιμενικά Ταμεία και τους ιδιώτες επενδυτές υπάρχουν αυτό το χειμώνα στο υπουργείο Τουρισμού 350 εκατ. ευρώ για έργα και εάν συνυπολογισθεί η δανειοδότηση των τραπεζών και τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, πάνω από 1 δισ. ευρώ θα επενδυθεί σε υποδομές στον ελληνικό τουρισμό.

Στην έκθεση συμμετείχαν τουριστικές επιχειρήσεις από τη Ρουμανία, Βουλγαρία, Λιθουανία, Ινδονησία και φυσικά την Ελλάδα, μαζί με πλειάδα προορισμών, ξενοδοχείων και καταλυμάτων, ταξιδιωτικών γραφείων, γραφείων DMC, εταιρειών yachting, κ.α.