Μια καθ’ όλα ιδιόμορφη τουριστική σεζόν έληξε ουσιαστικά το σαββατοκύριακο που μας πέρασε, με τον αριθμό των προγραμματισμένων πτήσεων από το εξωτερικό να μπαίνει σε ρυθμούς χειμερινής κανονικότητας και τα εναπομείναντα ανοιχτά ξενοδοχεία-θέρετρα να αποχαιρετούν τους τελευταίους τους επισκέπτες. Μια σεζόν που άνοιξε «μουδιασμένη» μετά από δύο χρόνια πανδημίας και τον πόλεμο να μαίνεται στην βορειοανατολική άκρη της Ευρώπης, κατέληξε με τις αεροπορικές, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια να ψάχνουν απεγνωσμένα να αντικαταστήσουν το προσωπικό που αποχώρησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας προκειμένου να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση -χωρίς να το καταφέρνουν πάντα.
Αφήνοντας στην άκρη τους διθυράμβους που εξυπηρετούσαν πολιτικούς και επικοινωνιακούς σκοπούς από τη μία, αλλά και τις προβλέψεις επιχειρηματιών περί καταστροφής που εξυπηρετούσαν συντεχνιακούς σκοπούς από την άλλη, ο ψύχραιμος απολογισμός της χρονιάς περιέχει θετικά σημάδια, χωρίς να λείπουν οι προκλήσεις για το μέλλον.
Οι πρωταγωνιστές
Οι δύο γεωγραφικές περιφέρειες που συγκέντρωσαν και φέτος τους περισσότερους επισκέπτες ήταν η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες & Δωδεκάνησα). Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, οι επισκέπτες του Νοτίου Αιγαίου προσέγγιζαν τα 6 εκατομμύριο ενώ η Κρήτη υποδέχτηκε 4,6 εκατομμύρια. Και οι δύο περιοχές ξεπέρασαν κατά πολύ τις επιδόσεις του 2019, και είναι αυτές που «οδήγησαν» την ανάκαμψη του συνόλου του τουριστικού κλάδου στην Ελλάδα. Ακόμα και ο Οκτώβριος αποδείχτηκε ένας εξαιρετικά καλός μήνας και για τις δύο περιοχές.
Οι υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας είδαν τις επιδόσεις τους να βελτιώνονται σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, δεν έφτασαν όμως στα επίπεδα του 2019.
Πλέον, το recovery tracker του ΙΝΣΕΤΕ, διαθέτοντας στοιχεία προς το παρόν μόνο για Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο, καταγράφει σημαντική μείωση του αριθμού προγραμματισμένων πτήσεων για τις δύο επόμενες εβδομάδες.
Στα θετικά και η καλή φήμη της Ελλάδας
Η συνολική φήμη της Ελλάδας (sentiment tracker) διατηρήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα, ξεπερνώντας τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, ακόμα και στο διάστημα που η τουριστική δραστηριότητα αυξήθηκε (κατ’ επέκταση και ο αριθμός των κριτικών στο διαδίκτυο) και συνήθως καταγράφονται πτωτικές τάσεις στην αξιολόγηση της εμπειρίας με βάση την επίσκεψη στους περισσότερους προορισμούς στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα σημειώθηκε μια κάμψη στο πρώτο μισό του Q3 αλλά σταδιακά υπήρξε ανάκαμψη προς το τέλος του τριμήνου χάρη τόσο στη θετική διαδικτυακή φήμη όσο και την εμπειρία επίσκεψης.
Η παρακαταθήκη του έτους και οι προκλήσεις για το μέλλον
Αναμφισβήτητα η φετινή σεζόν αποτελεί μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Ένα μέλλον όμως που είναι γεμάτο προκλήσεις, οικονομικές, κοινωνικές και γεωπολιτικές και δημιουργεί νέες συνθήκες ανταγωνισμού. Και αυτές πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη δημιουργία ενός συγκροτημένου και προσεκτικά σχεδιασμένου στρατηγικού σχεδίου.