Ανέβηκαν αλλά δεν έφτασαν το 2019 οι εισπράξεις του οκταμήνου 2022

Δεν κατάφεραν τελικά να φτάσουν τα επίπεδα του 2019 τα έσοδα του πρώτου οκταμήνου του 2022, παρά τους πανηγυρισμούς του κυβερνητικού επιτελείου για χρονιά ρεκόρ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, οι επιδόσεις ήταν πολύ καλές αλλά όχι τόσο ώστε στο σύνολο της χώρας να ξεπεράσουν την πολύ καλή προ πανδημίας χρονιά.
Επιπλέον, η μέση ταξιδιωτική δαπάνη μειώθηκε κατά 14,1%.

Ωστόσο οι εκτιμήσεις για ένα πολύ καλό Σεπτέμβριο και έναν αρκετά καλό Οκτώβριο στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς του Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης, αναμένεται να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τα φετινά έσοδα από τον τουρισμό, κάτι που έχει μεγάλη ανάγκη η ελληνική οικονομία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 28,1% τον Αύγουστο του 2022 και κατά 92,1% την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022 σε σχέση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2021. Έναντι των αντίστοιχων περιόδων του 2019, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 1,5% τον Αύγουστο του 2022 και κατά 3,6% την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022.

Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 44,0% τον Αύγουστο του 2022 και κατά 121,8% το κτάμηνο σε σχέση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2021. Έναντι των αντίστοιχων περιόδων του 2019, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 13,3% τον Αύγουστο του 2022 και κατά 12,4% το οκτάμηνο.

Ταξιδιωτικό ισοζύγιο
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, τον Αύγουστο του 2022 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 4.042,9 εκατ. ευρώ, ενώ αύξηση κατά 56,0% παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές (Αύγουστος 2022: 214,6 εκατ. ευρώ, Αύγουστος 2021: 137,6 εκατ. ευρώ).

Την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 12.749,0 εκατ. ευρώ, ενώ οι ταξιδιωτικές πληρωμές διαμορφώθηκαν στα 1.290,3 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην άνοδο της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 121,8%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 14,1%.

Οι χώρες προέλευσης
Την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022, οι τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 316,0% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και έφτασαν σε 3.007,7 χιλ. ταξιδιώτες, οι οποίοι άφησαν στη χώρα μας 2.281,8 εκατ. ευρώ (+173,1% σε σχέση με το 2021). Από τη Γερμανία, οι επισκέπτες έφτασαν τους 2.892,7 χιλ. ταξιδιώτες (+88,6%) και οι αντίστοιχες εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 2.230,0 εκατ. ευρώ (+67,6%). Οι ταξιδιώτες από Γαλλία έφτασαν σε 1.314,3 χιλ. (+69,7%) και οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 1.001,0 εκατ. ευρώ (+37,2%).

Τέλος, η πολλά υποσχόμενη αγορά των ΗΠΑ έφερε 647,2 χιλ. ταξιδιώτες (+207,5%), οι οποίοι άφησαν 723,3 εκατ. ευρώ (+118,1%).

Τα νησιά που ο τουρισμός συνεχίζει ακάθεκτα και τον Οκτώβριο

Και ο Οκτώβριος ακολουθεί την ανοδική πορεία των προηγούμενων μηνών, σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία των απευθείας διεθνών αφίξεων από την 1η έως και τις 16 Οκτωβρίου, διάστημα κατά το οποίο έχουν προσγειωθεί στα πέντε διεθνή αεροδρόμια του Νότιου Αιγαίου περισσότεροι από 320.000 επιβάτες από το εξωτερικό.

Συνολικά, όλη τη φετινή σεζόν, που ξεκίνησε στα τέλη Μαρτίου, στο Νότιο Αιγαίο έχουν αφιχθεί περίπου 6 εκατ. διεθνείς επιβάτες που έφτασαν με 33.000 διεθνείς πτήσεις. Ο φετινός Οκτώβριος συγκρινόμενος με τον προ πανδημίας Οκτώβριο του 2019 σημειώνει άνοδο κατά μ.ο. σε περιφερειακό επίπεδο της τάξης του 20,40% και με τον Οκτώβριο του πολύ δυνατού αν και μέσω πανδημίας 2021, άνοδο της τάξης του 14,62%.

Η Σαντορίνη και η Ρόδος σημείωσαν τον Οκτώβριο επιπλέον αύξηση (6% και 13,4% αντίστοιχα), σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, που σημείωσε υψηλότερες επιδόσεις και από τον Οκτώβριο του 2019. Άνοδο σημείωσαν και η Κως (+19%) αλλά και η Μύκονος (+16%), η οποία όμως υπολείπεται ελαφρώς των αφίξεων του Οκτωβρίου του 2019.

71 νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα την τελευταία 5ετία

Την τελευταία 5ετία (2017 – 2022) άνοιξαν στην Αθήνα 71 νέα ξενοδοχεία, σύμφωνα με τα στοιχεία της 3ης τριμηνιαίας έρευνας της GBR Consulting που εκπονείται για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ.
Αυτά τα νέα ξενοδοχεία αντιπροσωπεύουν το 20% του συνόλου των ξενοδοχείων και το 14% του συνόλου των δωματίων ξενοδοχείων. Επίσης, το 83% των νέων ξενοδοχείων βρίσκεται στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών.

Τα διεθνή brands
Όσον αφορά την παρουσία διεθνών ξενοδοχειακών brands στην Αθήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, το 8% των ξενοδοχείων και το 20% των δωματίων, δηλαδή 1 στα 5 δωμάτια ξενοδοχείων, φέρει διεθνές brand. Την περίοδο 2017 – αρχές 2022 εισήχθησαν στην αθηναϊκή αγορά 2.002 δωμάτια με διεθνή brands: 841 νέα δωμάτια και 1.161 δωμάτια «rebranded». Περίπου το 52% αυτών των δωματίων είναι κατηγορίας 5*, το 26% 4*, το 14% 3*, το 2% 2* και το 5% είναι εγγεγραμμένο στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, αλλά χωρίς κατηγορία αστέρων.

Τα ξενοδοχεία ημιδιαμονής
Τα ξενοδοχεία ημιδιαμονής στην Αθήνα αντιπροσωπεύουν το 10% του συνόλου των ξενοδοχείων και το 6% του συνόλου των δωματίων ξενοδοχείων. Όλες οι μονάδες είναι κατηγορίας 1* και 2*.

Ελλείψεις εργατικού δυναμικού
Σύμφωνα με τα στοιχεία από ΙΤΕΠ και ΙΝΣΕΤΕ, για το 3ο τρίμηνο του 2021, η έλλειψη προσωπικού στα κύρια τμήματα των ξενοδοχείων κυμαίνεται μεταξύ 21% -24%. Το μεγαλύτερο ποσοστό παρατηρείται στο τμήμα F&B. Στην Αθήνα η εικόνα είναι κάπως καλύτερη με τα κύρια τμήματα να έχουν έλλειψη προσωπικού μεταξύ 15% – 16%.

Η ψηφιακή μετάβαση των ξενοδοχείων

Ενδιαφέρουσες πτυχές για τις νέες τεχνολογίες και την επιχειρηματικότητα αναπτύχθηκαν στο Διεθνές Συμπόσιο με θέμα «Εφαρμογές των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Επιχειρηματικότητα», που έλαβε χώρα στις 19 και 20 Οκτωβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Το συμπόσιο διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών και Εκπαίδευσης από Απόσταση, με τη συμμετοχή διακεκριμένων καθηγητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στην εισήγηση που έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων, Στάθης Σιούτης, με θέμα «Τουρισμός: προοπτικές ανάπτυξης και επιχειρηματικότητα», στάθηκε στην κοινή πορεία που χαράζουν ο τουρισμός και η επιχειρηματικότητα.

«Τα επόμενα χρόνια ο ανταγωνισμός μεταξύ των προορισμών θα ενταθεί, λόγω της διάθεσης των επισκεπτών παγκοσμίως να ταξιδέψουν. Για αυτό, η σημασία της σωστής στρατηγικής του ψηφιακού μάρκετινγκ θα είναι ζωτικής σημασίας για εμάς και τις επιχειρήσεις μας, κάτι στο οποίο δεν πρέπει να μας βρει αμέτοχους», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Σιούτης προτείνοντας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων τη δημιουργία μιας διαδραστικής εφαρμογής, που θα ξεναγεί τους επισκέπτες στη πόλη μας.

Από την πλευρά του ο Α’ αντιπρόεδρος κ. Σπύρος Σουρέλης, στην εισήγησή του, στάθηκε ιδιαίτερα στις αλλαγές που έχει φέρει για ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και πελάτες η εξάπλωση του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων.

Ενα νέο μικρό wine bar στη Μητροπόλεως

Στο κέντρο της Αθήνας στη Μητροπόλεως άνοιξε το Angelo et Manolo, ένα νέο wine bar, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην το προσέξεις περνώντας, με το χαρακτηριστικό έντονο ροζ χρώμα του. Ιδιοκτήτες του είναι ο παγκόσμιος πρωταθλητής του άλματος επί κοντώ Μανώλης Καραλής και ο Άγγελος Παντζιάς, από την οικογένεια Παντζιά, του By The Glass.

Εξ ου και το όνομα του wine bar! Βασικός πρωταγωνιστής του concept είναι φυσικά το κρασί, σε όλες του τις εκδοχές, μέσα από μια wine list με προσεκτικά επιλεγμένες ετικέτες. Στον κατάλογο υπάρχουν τέσσερις εκδοχές spritz και το κλασικό negroni. Όλα συνοδεύονται με αλλαντικά και τυριά, τα οποία κόβονται εκείνη τη στιγμή.

Με χρώματα γήινα και ζεστά, εμπνευσμένα από την τερακότα της Τοσκάνης, και καμπύλες με λεπτομέρειες-αναφορά στους λαιμούς των μπουκαλιών των κρασιών, η αρχιτέκτονας Έφη Ηλιάδου το σχεδίασε σε συνεργασία με τους Sense of Material, διατηρώντας και αναδεικνύοντας τα κλασικά ελληνικά στοιχεία του διατηρητέου για να δημιουργηθεί αυτή η μικρή κάβα-κόσμημα.

Βιώσιμη Γαστρονομία και γαστρονομικός τουρισμός

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε για το World Food Travel Association (WFTA), η ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού αποφέρει 25% παραπάνω έσοδα σε έναν προορισμό, με το 53% των ταξιδιωτών να δηλώνουν γαστροτουρίστες. Μάλιστα το 63% των millennials αναζητούν εστιατόρια με κοινωνική συνείδηση, ενώ οι μεγαλύτερης ηλικίας ταξιδιώτες δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην τοπικότητα των γεύσεων, πράγμα που αποδεικνύει την άρρηκτη σχέση της γαστρονομίας με τη βιωσιμότητα στο άμεσο μέλλον.

Η βιωσιμότητα αποτελεί πρόκληση για τους επαγγελματίες και τους φορείς τουρισμού και εστίασης, καθώς το να δημιουργήσεις μια ισχυρή αίσθηση τοπικότητας, να μπορείς να υποστηρίξεις μια βιώσιμη και υπεύθυνη ανάπτυξη και να μεγιστοποιήσεις τη ζήτηση για τα προϊόντα ενός προορισμού και την εξαγωγή τους δεν είναι απλό.

Ο καθηγητής Gabriel Laeis μιλά για την περίπτωση της Ζανζιβάρης, όπου του 65-95% των προϊόντων στα μεγάλα resorts εισάγονται από το εξωτερικό, παρότι μεγάλο μέρος τους θα μπορούσε να καλύπτεται από την τοπική παραγωγή.

Υποστήριξε ότι για να γίνει αυτό, μερικά παραδοσιακά φαγητά ίσως χρειαστεί να παραλλαχθούν ελαφρώς, επειδή πολλοί ταξιδιώτες δεν θα δοκιμάσουν αυτό που δεν γνωρίζουν.

Σημειώνει ταυτόχρονα πόσο σημαντικό είναι το προσωπικό των εστιατορίων να εκπαιδευτεί στο πώς να «πουλάει» τα τοπικά εδέσματα: «Βλέπω ότι προσανατολίζεστε στον σολωμό, επιτρέψτε μου να σας συστήσω και ένα τοπικό ψάρι που μόλις μας έφερε ο ψαράς μας».

Μπορεί ένα Hilton στο κεντρικό Λονδίνο να πρέπει να μπορεί να υποστηρίξει ένα μενού κατά γράμμα, οι millennials όμως θα εκτιμήσουν την ειλικρίνεια ενός resort όπου ο μετρ θα πει ότι το ψάρι που απολαύσατε χθες και σας άρεσε, σήμερα λόγω καιρού δεν μπορέσαμε να το έχουμε στο μενού!

Νέες εστιατορικές αφίξεις

Ανοίγει σήμερα στην παραλία της Ελευσίνας
Το Ψαροτόπι από τον chef Χρήστο Τζαβαράκο. Είναι ένας προσεγμένος και καλαίσθητος χώρος πολλά υποσχόμενος αν κρίνουμε από την εμπειρία και το κέφι του Χρήστου. Φρέσκα ψάρια και θαλασσινές μπουκιές, όπως δηλώνει και το όνομα, περιμένουν να τα δοκιμάσουμε και θα το κάνουμε σύντομα! Θα επανέλθουμε…

Στις 4 Νοεμβρίου ανοίγει τις πόρτες της για το κοινό η Osteria Greca το εστιατόριο του Οινοποιείου Παπαργυρίου στον Λαλιώτη Κορινθίας, με chef τον Γιώργο Αντωνέλλο. Πρωτεύοντα ρόλο στα πιάτα θα παίζει η εντοπιότητα με υλικά που παράγονται στη γύρω περιοχή.

Η κάβα του Osteria Greca που θα αριθμεί εκατό ετικέτες όχι μόνο δεν θα περιοριστεί στα αξιόλογα κρασιά που παράγει το οινοποιείο (Le Roi de Montagnes, Don Giovanni, The Unique Mavrostyfo κ.λπ.) και στον ελληνικό αμπελώνα, αλλά στο κελάρι θα βρίσκουμε ετικέτες και από τον διεθνή αμπελώνα μέσα από επιλογή του ίδιου του Γιάννη Παπαργυρίου. Μια πολύ ωραία
ιδέα, εστιατόριο μέσα στο οινοποιείο, που ελπίζουμε να βρει μιμητές!

Η Ανατολική Χαλκιδική προωθείται στον Λίβανο ως προσκυνηματικός προορισμός

Μια προσκυνηματική περιήγηση εμπλουτισμένη με στοιχεία οινικού πολιτισμού, ιστορικότητας και φυσιολατρίας ακολούθησαν δύο εκπρόσωποι Τύπου από το Λίβανο κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής επίσκεψής τους στην Ανατολική Χαλκιδική (18 – 21.10.22).

Η πρωτοβουλία, που αποτελεί συνέργεια του Δήμου Αριστοτέλη, της Αριστοτελικής Σύμπραξης Επαγγελματιών του Δήμου, του τουριστικού οργανισμού MidEast και της Aegean Air, αποσκοπεί στην προώθηση της τοπικής προσκυνηματικής δραστηριότητας στην τουριστική αγορά του Λιβάνου, τα ζητούμενα της οποίας «ακουμπούν» απόλυτα στα χαρακτηριστικά του Δήμου Αριστοτέλη.

Ο Δήμος Αριστοτέλη αναμένεται να επενδύσει σημαντικό τμήμα της προωθητικής καμπάνιας του 2023 στο Λίβανο. «Μια χώρα, όπου χριστιανοί πολλών δογμάτων συνθέτουν το 34% ενός πληθυσμιακού καμβά 5.000.000 ανθρώπων» δηλώνει ο Δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος, «αποτελεί αντίβαρο προσκυνηματικών αγορών, που σήμερα εκλείπουν λόγω διεθνών εξελίξεων και συγκυριών».

Θάσος: Ενίσχυση των υποδομών

Τη Θάσο επισκέφθηκε χθες ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας συνοδευόμενος από τους βουλευτές της ΝΔ Γιάννη Πασχαλίδη και Μακάριο Λαζαρίδη, τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Θάσου Πάρη Παρασχούδη, τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Καβάλας Αντώνη Μιτζάλη και τον πρόεδρο της ΔΕΕΠ Καβάλας Μπάμπη Δράκο.

Σε διαδοχικές συσκέψεις που πραγματοποίησε, ο κ. Κικίλιας ενημερώθηκε για τις εξαιρετικές επιδόσεις που κατέγραψε φέτος ο τουρισμός στη Θάσο, όπου οι πληρότητες έφτασαν το 100%. Ο υπουργός Τουρισμού ανέφερε ότι στόχος είναι η περαιτέρω αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Θάσου, με ανάπτυξη έργων υποδομής και προβολή του νησιού ως ένας ξεχωριστός, εναλλακτικός προορισμός που συνδυάζει το βουνό και την απαράμιλλης ομορφιάς φύση με τη θάλασσα.

«Θα ενδυναμώσουμε το τουριστικό προϊόν του νησιού, θα αυξήσουμε περαιτέρω τα έσοδα, αλλά θα προστατεύσουμε και την πολιτιστική κληρονομιά της Θάσου, την ομορφιά και τα ιδιαίτερα τοπία της. Συμφωνήσαμε ότι θα αξιοποιήσουμε τα τρία χρηματοδοτικά εργαλεία (ΠΔΕ, ΕΣΠΑ, RRF) έτσι ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τις υποδομές.

Σύντομα το υπουργείο Τουρισμού θα βγάλει πρόσκληση ενδιαφέροντος για λιμάνια, λιμενοβραχίονες, αγκυροβόλια, μαρίνες, αλλά και για έργα σχετικά με την πρόσβαση στις παραλίες, για καταλύματα, θεματικό τουρισμό, γαστρονομία κ.ά.» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κικίλιας.

ΟιΝοτικά | 31 κρητικά οινοποιεία στην Αθήνα

Μετά από δύο χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας, οι Οινοποιοί της Κρήτης με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, επανέρχονται δυναμικά στην πρωτεύουσα και σας προσκαλούν στην έκθεση Κρητικού κρασιού «ΟιΝοτικά», τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου στο ξενοδοχείου Athenaeum InterContinental, στη Λ. Συγγρού. 31 Οινοποιεία από όλη την Κρήτη μεταφέρουν στις αποσκευές τους 11 γηγενείς ποικιλίες, 7 ζώνες ΠΟΠ και 6 ζώνες ΠΓΕ και έρχονται στην πρωτεύουσα για να συναντηθούν με το αθηναϊκό κοινό και τους επαγγελματίες του κλάδου τροφίμων και ποτών.

Περισσότερες από 300 ετικέτες του Κρητικού Αμπελώνα από γηγενείς και διεθνείς ποικιλίες θα είναι διαθέσιμες προς δοκιμή για τους επισκέπτες.

Η εξωστρέφεια των κρητικών οινοποιείων συνεχίστηκε δυναμικά και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αφού δεν σταμάτησαν να προβάλλουν και να προωθούν τις γηγενείς ποικιλίες του νησιού και τον μοναδικό χαρακτήρα του Κρητικού αμπελώνα με διοργανώσεις εντός και εκτός συνόρων.

Η έκθεση θα λειτουργεί 11:00 – 20:00, και για λόγους αποφυγής συνωστισμού αυστηρά με προπώληση εισιτηρίων μέσω Viva.gr.