Τελικά ο τουρισμός στην Αθήνα ανεβαίνει;

Η κίνηση στην Αθήνα αναθερμαίνεται, ωστόσο, η απόδοση των ξενοδοχείων της Αθήνας παραμένει μέχρι στιγμής μακριά από τις επιδόσεις του 2019. Αυτό επισημαίνει η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, ανακοινώνοντας τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου της χρονιάς.

Κατά το Α’ τετράμηνο του 2022, η μέση πληρότητα ήταν 44,9%, μειωμένη κατά 33,6% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019. Η μέση τιμή δωματίου (ADR) άγγιξε τα 85,08 ευρώ (-4,1% σε σχέση με το 2019) και το RevPAR στα 38,2 ευρώ (-36,3% σε σχέση με το 2019). Οι πολύ χαμηλές επιδόσεις σε ό,τι αφορά το RevPAR οφείλονται στα χαμηλά επίπεδα πληρότητας κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2022. «Οι όποιες συγκρίσεις επομένως με τα δεδομένα του 2021-2020, δεν οδηγούν σε ορθά συμπεράσματα, καθώς συγκρίνονται οι επιδόσεις του 2022 με επιδόσεις ετών κατά τα οποία, για μικρά η μεγαλύτερα διαστήματα, πολλά – ή και όλα- τα ξενοδοχεία, παρέμειναν κλειστά», επισημαίνει η ΕΞΑΑΑ.

Οι επιδόσεις της Αθήνα υπολείπονται σημαντικά των ανταγωνιστριών πόλεων της Μεσογείου. Ρώμη, Βαρκελώνη, Μαδρίτη και Κωνσταντινούπολη κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα πληρότητας και τιμές δωματίων από την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ρώμη πέτυχε πληρότητα 47% και ADR € 149 αντίστοιχα, η Βαρκελώνη 55% και € 124, η Μαδρίτη 56% και € 116 και η Κωνσταντινούπολη πληρότητα 64% και ADR € 97 σε σύγκριση με την Αθήνα που είχε πληρότητα 45% και ADR € 85.

Αβεβαιότητα για τον χειμώνα
Οι εκτιμήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία της φετινής καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου μπορεί να είναι όντως θετικές, ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα που αφορούν στο φθινόπωρο και στον χειμώνα, τονίζει η ΕΞΑΑΑ. Οι προκρατήσεις είναι ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Μετά από έναν χειμώνα με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες και αυξημένο κόστος λειτουργίας, τα συνέδρια δεν είναι ακόμα βέβαιο πως θα υλοποιηθούν, καθώς έχει καθυστερήσει η ανάκαμψη των αγορών επαγγελματικών ταξιδιών, συνεδρίων και city breaks. Επιπλέον, η Αθήνα εξακολουθεί να μη διαθέτει Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών, παρόλο που πρόκειται για μια ανάγκη που έχει επισημανθεί εδώ και πολλά χρόνια.

Από την άλλη, η ΕΞΑΑ ανησυχεί για το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα ανακοινώνεται συνεχώς η δημιουργία νέων κλινών στην περιοχή της πρωτεύουσας, εκφράζοντας φόβους ότι η αγορά οδηγείται σε υπερπροσφορά ενώ την ίδια ώρα ανθεί η «παραξενοδοχία». Σε όλα αυτά προτίθεται η αβεβαιότητα που δημιουργεί ο πόλεμος και οι συνθήκες ακρίβειας, που υπονομεύουν την επιβίωση επιχειρήσεων και ανθρώπων που ζουν από τον Τουρισμό.

Και καταλήγει: «Χρειάζονται πλέον γενναίες αποφάσεις, στρατηγικού χαρακτήρα, οι οποίες θα θέσουν τις πραγματικές βάσεις για μια υγιή και μακροπρόθεσμα σταθερή ανάπτυξη ενός βιώσιμου Τουρισμού για την πόλη μας.

AEGEAN: Σημαντική ανάκαμψη εσόδων και αύξηση της επιβατικής κίνησης

Η AEGEAN ανακοίνωσε τα βασικά οικονομικά και λειτουργικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2022, καταγράφοντας σημαντική αύξηση στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε €120,8 εκατ. το 2022 από μόλις €44,3 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021. Το πρώτο τρίμηνο του 2022, ο Όμιλος προσέφερε 2,3 εκατ. θέσεις και μετέφερε 1,5 εκατ. επιβάτες.

Η συνολική προσφερόμενη χωρητικότητα αντιστοιχούσε στο 74% της χωρητικότητας του πρώτου τριμήνου του 2019, ενώ η μέση πληρότητα πτήσεων βελτιώθηκε σε 66,1% από 47,5% το πρώτο τρίμηνο του 2021, παραμένοντας όμως με την επίδραση της Όμικρον ειδικά τους πρώτους δύο μήνες του έτους, σημαντικά χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα. Στο πάντα εποχικά ασθενέστερο πρώτο τρίμηνο, οι καθαρές Ζημίες μετά από φόρους ανήλθαν σε €38,5 εκατ. από €44,5 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πάρα τις επιπτώσεις της πανδημίας αλλά και το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος καυσίμου, οι Ζημίες δεν ήταν μεγαλύτερες από το πρώτο τρίμηνο του 2019. Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €458,8 εκατ.

Διεθνές ενδιαφέρον για βίλες στην Κρήτη

Η TravelStaytion, παγκόσμια εταιρεία παροχής υπηρεσιών στον κλάδο ενοικίασης ακινήτων ορίζει αποκλειστικό αντιπρόσωπο για την περιοχή της Κρήτης την Enorme Hotels & Villas.
Η στρατηγική συνεργασία με την Enorme Hotels & Villas επεκτείνει το δίκτυο τοπικών αντιπροσώπων και κατ’ επέκταση την τοπική παρουσία της εταιρείας.

Όπως δήλωσε ο Ιάσονας Αναστασίνης, CEO της Travelstaytion «Είμαστε πολύ χαρούμενοι με τη συνεργασία μας με την Enorme Hotels & Villas γιατί πλέον μπορούμε μαζί να προσφέρουμε μια αναβαθμισμένη, ολιστική εμπειρία στην περιοχή της Κρήτης τόσο στον επαγγελματία ιδιοκτήτη όσο και στον ταξιδιώτη.

Η τοπική υποστήριξη τόσο των συνεργαζόμενων ιδιοκτητών όσο και των ταξιδιωτών της εταιρίας αποτελεί βασικό πυλώνα της εταιρίας και λόγος της επιλογής της Enorme Hotels & Villas η οποία έχει βαθιά γνώση της αγοράς, για να μπορέσουμε να προσφέρουμε τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες μας τόσο σε ιδιοκτήτες και κατασκευαστές ακινήτων αλλά και στο διεθνές clientele ταξιδιωτών».

Η TravelStaytion, με έδρα το Λονδίνο, ειδικεύεται για περισσότερα από 10 χρόνια, σε κατοικίες διακοπών. Το portfolio της αποτελείται από μια επιμελημένη συλλογή από μοναδικές κατοικίες σε περισσότερα από 700 σημεία σε όλο τον κόσμο.

Το βασικό στοιχείο για την επιλογή των ακινήτων αυτών είναι να λειτουργούν σύμφωνα με καθορισμένες κατευθυντήριες γραμμές υψηλών υπηρεσιών και πρότυπα ποιότητας. Η ομοιογένεια αυτή επιτυγχάνεται μέσα από μια σειρά πρωτοπόρων εργαλείων και συστημάτων τελευταίας τεχνολογίας που έχει αναπτύξει η TravelStaytion.

Η Enorme Hotels & Villas ιδρύθηκε το 2016 και ειδικεύεται στη διαχείριση ξενοδοχειακών μονάδων, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στον τουριστικό κλάδο. Η εταιρεία σήμερα παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη. Στο portfolio της διαθέτει 9 ξενοδοχεία 4* & 5* στην Κρήτη καθώς και μια ποιοτική συλλογή από βίλες.

Εγκαίνια για το αθλητικό ξενοδοχείο στη Λήμνο

Εγκαινιάστηκε χθες το αθλητικό ξενοδοχείο της Apollo -του μεγαλύτερου touroperator της Σκανδιναβίας και θυγατρική του ομίλου DER Touristik- στη Λήμνο, το οποίο έχει λάβει ήδη την έγκριση της Σουηδικής Ολυμπιακής Επιτροπής για την προετοιμασία των αθλητών της στις εγκαταστάσεις της.

Το ξενοδοχείο, τους καλοκαιρινούς μήνες θα φιλοξενεί τουρίστες και ταξιδιώτες, ενώ όλη την υπόλοιπη χρονιά την προετοιμασία ομάδων και αθλητών ολυμπιακού επιπέδου. Πρόκειται για τη δεύτερη επένδυση της Apollo Travel Group στη χώρα μας, καθώς αντίστοιχο θεματικό ξενοδοχείο λειτουργεί και στα Σύβοτα. Το ξενοδοχείο στη Λήμνο λειτουργεί επισήμως από σήμερα και η πληρότητα αγγίζει, ήδη, το 100%.

Ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, μιλώντας στα εγκαίνια, αναφέρθηκε στη στρατηγική ενίσχυσης των θεματικών μορφών τουρισμού σε όλη τη χώρα.

Το παρών στα εγκαίνια, στη Λήμνο, έδωσαν επίσης ο διευθύνων σύμβουλος της DER Touristik, Soren Hartmann, ο πρόεδρος της Apollo και επικεφαλής της DER Touristik για τις σκανδιναβικές χώρες, Leif Vase Larsen και ο επικεφαλής της Σουηδικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Peter Reinebo.

Ο κ. Hartmann, δήλωσε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο του επενδυτικού στρατηγικού σχεδιασμού της DER Touristik, καθώς διαθέτει μια ποικιλία στο τουριστικό προϊόν την οποία δεν διαθέτει καμία άλλη χώρα. Τόνισε ότι η ζήτηση είναι ήδη πολύ υψηλή ενώ δεν απέκλεισε και ένα τρίτο σχετικό project στο μέλλον.

Ο Γιάννης Παρίκος στο Rocabella Santorini

Ο βραβευμένος Γιάννης Παρίκος, ένας από τους σεφ της νεότερης γενιάς που έχει συμβάλει στην ανανέωση της ελληνικής δημιουργικής κουζίνας, επιμελείται το καλοκαιρινό μενού για το Rocabella Hotel Santorini.

Με βάση τις ελληνικές και τοπικές πρώτες ύλες, τεχνικές και συνταγές από τη διεθνή κουζίνα, και βέβαια από τις παραδόσεις της χώρας μας, οι επισκέπτες του νησιού, μπορούν να απολαύσουν τη ραφιναρισμένη μαγειρική του σεφ με τη σημαντική προϋπηρεσία («Βαρούλκο», «Σπονδή», «Χύτρα», Water Restaurant του Sani Resort) στη βεράντα του εστιατορίου με τη θέα στην καλντέρα και το μαγικό ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης.

Το μενού που εκτελεί ο σεφ του ξενοδοχείου Βασίλης Κουλής, περιλαμβάνει δημοφιλή πιάτα της Nikkei κουζίνας: σεβίτσε λαβράκι με Σαντορινιό φραγκόσυκο, άνυδρα ντοματίνια Σαντορίνης και αβοκάντο Κρήτης και ταρτάρ μελανούρι με αχλάδι ποσέ σε σαντορινιά μπύρα, ελάχιστο σαφράν, νότες κερκυραϊκού κουμκουάτ και νερό ντομάτας με μοσχολέμονο. Η ελληνική επιρροή είναι ξεκάθαρη στα κρεατοπιτάκια με αρνί μπρεζέ σε φύλλο κρούστας, ντομάτα κονφί, βασιλικό από τον κήπο του ξενοδοχείου, γραβιέρα και ανθόγαλο Κρήτης με λάδι δυόσμου, αλλά και στο best seller τραγανό αυγό, με κρέμα πατάτας Νάξου, ραγού μανιταριών και τυρί Σαν Μιχάλη.

Στα κυρίως, υπάρχουν επιλογές από ψάρι, κρέας, πάστα, ριζότο και κοτόπουλο, από ταλιολίνι με αστακό με φρέσκο βασιλικό και Σαντορινιά ντοματίνια κονφί, ριζότο με παντζάρι και κατσικίσιο τυρί. Στην κατηγορία ψάρι, το λαβράκι με κρέμα από λευκή μελιτζάνα, ταραμοσαλάτα και τσιπς πατάτας, και η σκορπίνα με τσιγαριστά χόρτα και βελούδινη κρέμα από σελινόριζα και σάλτσα κακαβιάς, δείχνουν φαντασία και δημιουργικότητα. Το μενού περιλαμβάνει σιγομαγειρεμένο αρνί γάλακτος για 12 ώρες με δεντρολίβανο και τριλογία από παστινάκι, φιλέτο Μόσχου με ψητά σπαράγγια, γλασαρισμένα νιόκι πατάτας Νάξου, γραβιέρα Ίου και πιπεριά Φλωρίνης.

Τα επιδόρπια έχουν ελληνικό DNA: μπακλαβάς με τραγανό φύλλο κρούστας, φινανσιέ, παρφέ φιστίκι Αιγίνης, χειροποίητο παγωτό τριαντάφυλλο και σιρόπι με άνθη τριαντάφυλλου και Τσουρέκι, με χειροποίητο παγωτό καϊμάκι και σάλτσα ελληνικού καφέ. Ο σομελιέ του εστιατορίου προτείνει στους επισκέπτες το wine pairing με το κάθε πιάτο ή κάποια από τις επιλογές μεταξύ των 98 ετικετών που διαθέτει το Rocabella Hotel Santorini.

Ξανά στη Μύκονο οι DSQUARED2

Το διάσημο σχεδιαστικό δίδυμο Dean και Dan Caten γνωστοί ως DSQUARED2, που τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιούνται και στον χώρο της εστίασης, ανοίγουν ξανά το εστιατόριό τους Ceresio7 Mykonos για το καλοκαίρι του 2022, προσφέροντας μια high-end dinner εμπειρία.

Το όραμα των διδύμου διαπερνά όλες τις πτυχές του εστιατορίου, από την αρχιτεκτονική, τον εσωτερικό σχεδιασμό, τη διακόσμηση του σχεδιαστή και αρχιτέκτονα Gio Ponti με τη χρήση πολλών κεραμικών.

Το εστιατόριο απλώνεται σε έκταση μεγαλύτερη από 400 τ.μ., σε μια όμορφη αυλή με λευκή τοιχοποιία όπου η διακόσμηση του χώρου κινείται σε κόκκινες και μπλε αποχρώσεις. Ξεκινώντας με το εντυπωσιακό δάπεδο, το πράσινο στοιχείο της φύσης είναι απόλυτα εναρμονισμένο μέσα στον χώρο.

Το μενού φέρει την υπογραφή του chef Elio Sironi, που δίνει μια σύγχρονη ερμηνεία της ιταλικής κουζίνας, που βασίζεται στην αυθεντικότητα και τη γευστική απλότητα. Το bar του Ceresio7 Mykonos, σερβίρει δροσιστικά κοκτέιλ ενώ η λίστα κρασιών εστιάζει στις ιταλικές ετικέτες.

FNL Best Restaurant Awards 2022

Σε μια λαμπερή εκδήλωση τη Δευτέρα 23 Μαΐου στο Περιστύλιο του Ζαππείου, απονεμήθηκαν τα FNL Best Restaurant Awards αναδεικνύοντας τα καλύτερα εστιατόρια του 2022. Συνολικά 167 εστιατόρια κατέκτησαν ένα, δύο ή τρία αστέρια, και ξεχώρισαν από τις 12 κατηγορίες που σκιαγραφούν τον Ελληνικό γαστρονομικό χάρτη.

Απονεμήθηκαν 7 ειδικά βραβεία – ανάμεσά τους τα πρωτοεμφανιζόμενα “Εστιατόριο της Χρονιάς” το οποίο “σήκωσε” το εστιατόριο Selene του Έκτορα Μποτρίνι και του ξενοδοχείου Katikies Garden στη Σαντορίνη, “Chef της Χρονιάς” που κέρδισε ο Μανώλης Παπουτσάκης, “Best everyday city restaurant” απονεμήθηκε στο Napul’e και “Restaurant Μanager της χρονιάς” στον Ευριπίδη Αποστολίδη, ενώ το βραβείο Συνολικής Προσφοράς απονεμήθηκε στον Γιάννη Ευσταθιάδη.

Στην απονομή παρευρέθηκαν περισσότεροι από 500 εκλεκτοί καλεσμένοι, οι key players της εστίασης και του επιχειρηματικού κόσμου, δημοσιογράφοι και εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού χώρου. Τον ιδιαίτερο τόνο του στην τελετή στο χάρισε ο Τάκης Ζαχαράτος, ως βασικός παρουσιαστής της βραδιάς.

Οι καλεσμένοι απόλαυσαν εκλεκτά εδέσματα που επιμελήθηκε το catering Δειπνοσοφιστήριον και ετοίμασαν ειδικά για τη βραδιά οι σεφ Herve Pronzato (Herve), Νίκος Πολιτάκος (Senta), Ντίνος Φωτεινάκης (Bill & Coo Gastronomy Project & Beefbar Mykonos), Μιχάλης Μερζένης (Chicken Picnic), Γιάννης Κοσμαδάκης (Malconi’s), Γιώργος Πλατινός (Andronis Group) και Ευγένιος Βαρδακαστάνης και Γιάννης Κίκυρας (Noble Pastry).

Στο Νταβός, η επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού

Τον σημαίνοντα ρόλο του τουρισμού στην κοινωνική συνοχή ανέλυσε ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στη συζήτηση που διοργανώθηκε στο Greek House Davos στο World Economic Forum 2022.

Ο Γ.Γ. του ΕΟΤ τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «ο τουρισμός ήταν εκείνος που κράτησε όρθια την ελληνική οικονομία κατά τη διάρκεια της μακράς δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, φθάνοντας να αντιπροσωπεύει το 25% του ΑΕΠ και προσφέροντας απασχόληση σε πάνω από 750.000 ανθρώπους. Ακόμα και στη διάρκεια της πανδημίας, ο τουρισμός έδειξε και πάλι ότι δεν αποτελεί τυχαία τη βασική παραγωγική δραστηριότητα της χώρας. Παρά τη μεγάλη υγειονομική κρίση, ο τουρισμός, με ένα πολύ αποτελεσματικό κυβερνητικό σχέδιο, κατάφερε να αποφέρει την διετία 2020-2021 περί τα 15 δις ευρώ έσοδα τη διετία».

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην οποία τέθηκαν ζητήματα σχετικά με την επόμενη μέρα του τουρισμού, ο Δημήτρης Φραγκάκης τοποθετήθηκε υποστηρίζοντας ότι «Κεντρικός στόχος της επόμενης μέρας είναι ξεκάθαρα η βιωσιμότητα του τουρισμού. Όμως η βιωσιμότητα δεν αφορά μόνο τη διαφύλαξη των φυσικών πόρων ή τη διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Κατά τη γνώμη μου, η βιωσιμότητα έχει και μία βαθιά κοινωνική πτυχή, ειδικά για τη χώρα μας όπου ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί να παίξει ακόμα πιο σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Το μεγάλο στοίχημα, λοιπόν, τη δεκαετία που ήδη διανύουμε είναι η περαιτέρω χρονική και χωρική διάχυση του τουριστικού προϊόντος και η συνακόλουθη περαιτέρω αύξηση των εσόδων σε περισσότερες περιοχές της χώρας και για περισσότερους πολίτες. Από τις 4 Περιφέρειες που απολαμβάνουν σήμερα τα οφέλη του τουρισμού, οφείλουμε να δημιουργήσουμε τις αντίστοιχες προϋποθέσεις και για τις 13 Περιφέρειες της χώρας μας. Διαθέτουμε άλλωστε εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που καθιστούν ολόκληρη τη χώρα έναν εν δυνάμει τουριστικό προορισμό όλο το χρόνο. Αυτό θα σημάνει περισσότερη ανάπτυξη, μεγαλύτερη εξωστρέφεια για τις τοπικές κοινωνίες και περισσότερες δουλειές για τους νέους ανθρώπους. Όσο περισσότερο συγκλίνει ο τουρισμός προς τις τοπικές κοινωνίες τόσο περισσότερα θα είναι τα οφέλη για το σύνολο των πολιτών».

Σημειώνεται ότι το Greek House λειτούργησε για πρώτη φορά φέτος στο Νταβός, στο πλαίσιο του World Economic Forum, ενός από τα πιο εμβληματικά και παρεμβατικά συνέδρια του κόσμου. Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού υποστήριξε την πρωτοβουλία του Greek House, το οποίο επισκέφθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ στους χώρους του βρέθηκαν και σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες.